چرا مصوبه اصلاح کنکور برخلاف عدالت است؟

چرا مصوبه اصلاح کنکور برخلاف عدالت است؟

دکتر محمد حسین شیخ محمدی

نقدهای صحیح بسیاری به شیوه برگزاری کنکور طی سال‌های گذشته وارد شده و همواره بر لزوم بازنگری و اصلاح آن تأکید شده است، ولی پذیرفته نیست کنکور بد، استرس آفرین و ناعادلانه، با یک طرح ناعادلانه‌تر، ضعیف‌تر و غیر کارشناسی‌تر جایگزین شود.
 

به‌طور خلاصه و ساده نگاه کنیم چرا مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کنکور، غیرکارشناسی و ضد عدالتِ آموزشی است؟
 

یکم-این مصوبه به زیان دهک‌های کم‌درآمد و قشر محروم و مستضعف جامعه است. دانش‌آموزانی که در شهرهای کوچک، روستاها و مناطق محروم زندگی می‌کنند از امکانات آموزشی ضعیف‌تر در نتیجه عموما از معدل پایین‌تری برخوردارند.
 

دوم-این مصوبه باعث گسترش فساد و پیشرفت تقلب در امتحانات نهایی خواهد شد. تقلب در امتحانات نهایی و پایان‌ترم آموزش ‌و پرورش بسیار آسان‌تر و متنوع‌تر از تقلب در کنکور سراسری است.
 

سوم-این مصوبه باعث توسعه و رونق مدارس غیردولتی و غیرانتفاعی، تعمیق شکاف طبقاتی و افزایش گردش مالی این مدارس خواهد شد.
 

چهارم-این مصوبه باعث رونق بیشتر کسب‌وکار «مؤسسات آموزشی و مافیای کنکور» خواهد شد.
 

پنجم-این مصوبه «سهمیه‌های ناعادلانه کنکور» را اصلاح و حذف نکرده است.
 

با این مصوبه چکار کنیم؟ مانع اجرای مصوبه غیر کارشناسی شورای عالی انقلاب فرهنگی شوید، طرح را در مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون آموزش مجلس با حضور کارشناسان و متخصصان بررسی، آسیب‌شناسی و اصلاح کنید. برای تغییر نحوه برگزاری کنکور عجله نکنید، تعیین جایگزین کنکور نیاز به بررسی کارشناسی، چندبعدی و ریزبینانه‌ای دارد.

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.